Er is één keiharde afspraak gemaakt tijdens de onderhandelingen tussen gemeente, corporaties en kuurkoepels: de huren gaan de komende vier jaar harder stijgen dan de inflatie.
Maar vele afspraken zijn boterzacht. Het akkoord wemelt van begrippen als ’terughoudend’, ‘in principe’, ‘zoveel mogelijk’. Juridisch kun je daar niets mee, er kan niet op worden gemonitord.
Rookgordijn rond sociale voorraad
Zelfs rookgordijnen worden opgetrokken. De afname van de voorraad sociale huurwoningen zou voorbij zijn, een trendbreuk. Als alles mee zit zou er zelfs sprake zijn van een toename van 750 woningen per jaar. Niet wordt er bij vermeld dat die stijging alleen slaat op de voorraad in bezit van corporaties. Geschat wordt dat de voorraad particuliere sociale huurwoningen jaarlijks met 2.000 afneemt. (Cijfers over 2017 en 2018 worden begin volgend jaar bekend). Nettoresultaat is dan niet plus 750 maar min 1250. Weg trendbreuk.
Terughoudendheid bij verkoop
We gaan het hebben over die terughoudendheid en zoemen in op ons gebied: Oud-Zuid. Daar niet zoals Centrum-West een verkoopstop op sociale huurwoningen, wel die beruchte ’terughoudendheid’. We pakken de tekst van het akkoord er bij:
‘Voor alle acht gebieden [hiertoe behoort ook Oud-Zuid] zijn corporaties terughoudend in de verkoop van sociale huurwoningen ……..
(In deze gebieden)… streven gemeente, corporaties en huurkoepels naar een groei van de sociale woningvoorraad van de corporaties.’
Dit leidt tot de volgende afspraak:
‘(Afspraak 4-b) De absolute voorraad sociale en middeldure huurwoningen in het bezit van corporaties in de gebieden Oud-Zuid, Buitenveldert/Zuidas, Centrum Oost, IJburg/Zeeburgereiland, blijft in de periode 2020-2023 minimaal gelijk per gebied.’
Over Centrum West wordt een heldere afspraak gemaakt: ‘(Afspraak 4-e) Partijen monitoren de verkoop in Centrum West nauwgezet. Daarbij beschouwen we welke afwegingen gemaakt zijn.’
Monitoring problematisch
Afspraak 4-b zou ook veel scherper en duidelijker moeten worden geformuleerd opdat monitoring en sanctionering mogelijk is. Steeds als een sociale huurwoning wordt gesloopt of verkocht door een corporatie in het gebied Oud-Zuid dient daar in ditzelfde gebied de komst van een nieuwe sociale huurwoning (door koop, nieuwbouw of verlaging van de huur van een woning tot onder de liberalisatiegrens van € 720) tegenover te staan. Bij het te koop aanbieden dient daar een schriftelijke verantwoording van te worden gegeven. Aanvullende eis zou moeten zijn dat een begane grond woning nooit in de verkoop mag. Die is bestemd voor een ouder of minder valide persoon.
HBZ blijft ageren
HBZ zal blijven ageren tegen het sollen met sociale huurwoningen: verkoop, liberalisatie, sloop, leegstand. Zij zal blijven strijden voor het op peil houden van de sociale voorraad. Zij geeft geen stuiver voor de belofte dat door de corporaties gestreefd zal worden naar zelfs groei van de voorraad. Laat ons niet lachen. Laten ze er maar eerst voor zorgen dat de voorraad niet verder slinkt.
Ook de al jarenlang harder dan de inflatiecorrectie stijgende huren is HBZ een doorn in het oog. Een steeds groter deel van het inkomen wordt opgeslokt door de huur. Starters worden vaak zelfs veroordeeld tot het betalen van de helft van hun inkomen aan huur! Niet vol te houden. Dus weg met die excessieve huurstijgingen. Ze dienen alleen inflatievolgend te zijn.
Inspreekteksten bij Raadscommissie Wonen en Bouwen
Zowel de Bewonerscommissie Olympia Complex als Huurders Belang Zuid hebben ingesproken tijdens de Raadscommissie Wonen en Bouwen, 27 november. Zie: https://www.huurdersbelangzuid.nl/inspreektekst-rik-den-braber-voorzitter-hbz-in-de-raadscommissie-wonen-en-bouwen/ en https://www.huurdersbelangzuid.nl/inspreektekst-bewonerscommissie-olympia-over-de-prestratieafspraken/.
Harry Honig says
De FAH, die de corporatiehuurders zou moeten vertegenwoordigen tijdens de prestatieafspraken, heeft helemaal niets van hun standpunten binnen gehaald. Die standpunten waren:
– alle afspraken worden vastgelegd voor een maximale periode van 1 jaar (en niet 3);
– er per woningcorporatie verslag wordt gedaan over alle afspraken en monitors;
– er consequenties zijn verbonden aan het niet nakomen van afspraken.
– het moet mogelijk blijven dat huurders zelf kiezen in welk deel van de stad zij gaan wonen.
Het enige dat ze wél hebben binnengehaald is €70.000 subsidie van de gemeente. De wethouder ontfermde zich nog wat meer over hen door in de Raadscommissie bij vragen waarom er geen afspraken over de van Hoog naar Laagregeling zijn opgenomen dat ze er niet aan toe zijn gekomen want “het was voor FAH een nogal heftig traject geweest.”
Ze konden het blijkbaar allemaal niet bolwerken en zijn akkoord gegaan met gebakken lucht. Zo hadden ze bv. heel goed het Programma Ouderhuisvesting 2019-2022 waar de corporaties ook aan”meewerken” in deze afspraken kunnen integreren. Hierin staat als eerste actiepunt het tekort aan ouderenwoningen in de oude stad.
Je zou verwachten dat geen enkele huurderskoepel hier akkoord mee kan gaan maar ik vrees het ergste. De riante bestuursvergoedingen, weekendjes Fletcher Hotel mét diner en schilderscursus en nieuwe kantoorruimtes met hagelnieuwe ICT zal de kritische houding flink hebben aangetast. En zo worden de huurders weer verder uitgemolken.